Η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ

«H Ανθρώπινη Φύση δεν είναι καθόλου τόσο κακή όσο θεωρείται» (Αβραάμ Μάσλοου)

Ποιές είναι οι ανθρώπινες ανάγκες και τι χρησιμεύει να τις ξέρουμε;

Ας δούμε την γνωστή πυραμίδα των Αναγκών κατά Αβραάμ Μάσλοου: Α) στη βάση της βρίσκονται η Βιολογικές ανάγκες, τροφή, νερό, στέγη, σεξ. Χωρίς αυτές δεν επιβιώνουμε ως άτομα ούτε ως ανθρώπινο είδος. Β) η ανάγκη για Ασφάλεια δηλαδή προστασία από κινδύνους, σταθερότητα, συνθήκες ειρήνης και η υγεία Γ) η ανάγκη για Αγάπη, το αίσθημα του Ανήκειν που την καλύπτουν  η οικογένεια, οι φίλοι, η σχολική  κοινότητα, η χώρα. Δ) η ανάγκη για Αυτοκτίμηση μέσα από την επίτευξη στόχων, την αναγνώριση και την απόλαυση αλληλοσεβασμού και ισότιμης μεταχείρισης. Η εκπλήρωση αυτής της ανάγκης όπως και των προηγουμένων, είναι καθοριστικός παράγοντας για την ψυχική υγεία. Ε) την κορυφή της πυραμίδας ο Μάσλοου έχει βάλει την ανάγκη για Αυτοπραγμάτωση δηλαδή την υλοποίηση ονείρων, στόχων, έκφραση δημιουργικότητας.

 Σε τι χρησιμεύει να συνειδητοποιούμε τις ανάγκες μας στην καθημερινότητα; Όταν  βάζουμε όνομα στις ανάγκες μας είμαστε σε θέση να επιδιώκουμε την εκπλήρωση τους. Οι ανάγκες είναι η ίδια η ζωή! Χωρίς αυτές τι θα ήμασταν ; οχι πάντως ζωντανοί. Τα συναισθήματα, είναι πολύ σημαντικό να τους βάζουμε όνομα γιατί μας οδηγούν προς την υλοποίηση των αναγκών. Παράδειγμα: «Απαγοητεύτηκα που δεν έγραψα καλά στις εξετάσεις. Ποιά η ανάγκη μου;»  Η επιστευξη στόχων κατά πάσα πιθανότητα. Ή η ανάγκη μου να ακούσω επιδοκιμασία απο τους γονείς μου και έμμεσα αγάπη. Σε αντιπαράθεση « δεν έγραψα καλά άρα είμαι αποτυχημένη» . Δείτε τη διαφορά ανάμεσα στις δύο στάσεις ζωής!

Ενας άλλος λόγος να συνειδητοποιούμε τις ανάγκες μας είναι για να μπορούμε  να συνεννοούμαστε και να συνδεόμαστε με τους άλλους. Οι διαφωνίες και οι καυγάδες συνήθως προκύπτουν όταν μιλάμε στο πώς θα γίνει κάτι. Σε επίπεδο αναγκών συνδεόμαστε ευκολότερα. Παράδειγμα, είσαι γονιός ή εκπαιδευτικός και θέλεις το παιδί να μελετάει, θέλεις την πρόοδο του.  Ομως παρατηρείς ότι το παιδί ασχολείται με τον υπολογιστή στο σπίτι ή μιλάει στον διπλανό του στο σχολείο. Θέλεις  να είσαι αποτελεσματικός και να εκτιμάς τον εαυτό σου ως ενήλικας που έχεις την κηδεμονία ενός παιδιού; Στην πρώτη περίπτωση αποφεύγουμε τη φράση «πήγαινε διάβασε» γιατί ακούτεται ως διαταγή. Θα βρούμε συνήθως αντίσταση. Ας δοκιμάσουμε έχοντας στο νου μας όχι την συμπεριφορά αλλά την ανάγκη του. Σας περιγράφω ένα πραγματικό γεγονός :  Η μαμά με τρυφερό τόνο φωνής: « θα ήθελα να σε δω να μελετάς για να προοδεύεις. Βλέπω ότι παίζεις παιγνίδι στον υπολογιστή σου. Εχεις  ανάγκη να διασκεδάσεις; η απάντηση ήταν «όχι» . « Τότε,  να ξεκουραστείς;», «όχι» «βοήθησε με να σε καταλάβω. Τι θέλεις;» «μαμά, δεν ξέρω πως να αρχίσω τα μαθήματα» «Είσαι λίγο μπερδεμένος;» «Ναι»,  «να αρχίσουμε μαζί;» «ναι» . Εδώ βλέπουμε πως και οι δύο, γονιός και παιδί ήθελαν το ίδιο. Με αυτόν τον διάλογο κατάφεραν να συνδεθούν σε επίπεδο αναγκών» Με το σκεπτικό, «πως άραγε  να αισθάνεται και ποια να είναι η ανάγκη του;»,  αποφέύγουμε να εστιάζουμε στην συμπεριφορά και πάμε κατευθείαν σε αυτό που είναι ζωντανό μέσα του. Οι δραστηριότητες και τα άρθρα στην ιστοσελίδα αυτό τον στόχο έχουν, να παρέχουν παραδείγματα και ευκαίρίες να εκπληρώνουμε τις ανάγκες μας και να γλυτώνουμε από σπατάλη ενέργειας σε συγκρούσεις που μας απομονώνουν.

You might be interested in …

Ο Κορονοϊός και Εμείς

ΑΡΘΡΑ

Η Αντιμετώπιση της Ζωής εν μέσω Κορονοϊού Ας πάρουμε την καλύτερη εκδοχή: ότι δεν χάσατε τη δουλειά σας, ότι εργάζεστε μέσω τηλεργασίας, ότι και τα δύο παιδιά σας έχουν τέμπλετ, ο σύζυγος δικό του λαπ τοπ, εσείς έναν από τους τελευταίους πιο σύγχρονους υπολογιστές. Παρατηρείτε ότι το ένα παιδί κλείνει το βίντεο για να μην […]

Read More

«Πανελλήνιες…»

ΑΡΘΡΑ

«Πανελλήνιες…» Μία ανάμνηση που συμπαρασύρει στο άκουσμά της ένα σύνολο συναισθημάτων, εικόνων και γεγονότων. Μία λέξη που κουβαλάει πολύ φορτίο, όλο αυτό το φορτίο που καλούνται να σηκώσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες που πλησιάζουν σε αυτήν. Μία λέξη που μόνο όταν την βιώσεις νιώθεις την δύναμή της. Δε θα ξεχάσω ποτέ τη δοκιμασία αυτήν […]

Read More

Η Θέση μας ως προς τα Προβλήματα Συμπεριφοράς

ΑΡΘΡΑ

« Να ξεχωρίζουμε τον άνθρωπο από τη δράση» Rudolf Dreikurs, Ρουντολφ Ντράϊκωρς (παιδαγωγός , μαθητής του ψυχιάτρου Alfred Adler, Αλφρεντ Αντλερ ιδρυτή της Ατομικής Ψυχολογίας ) Η παραπάνω κατάφαση μας εκφράζει απόλυτα. Δηλαδή, όταν ένα παιδί συμπεριφέρεται  με τρόπο όχι επιθυμητό, ως παιδαγωγοί χρειάζεται να μην θίγουμε την προσωπικότητα του με διάφορα επίθετα αλλά να […]

Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published.