Πως να λειτουργούν ώστε να θέλουν οι συμμετέχοντες να βρίσκονται εκεί με ευχαρίστηση και όχι από υποχρέωση;
« Ο,τι πρόβλημα έχει δημιουργηθεί σε μία σχέση μπορεί να διορθωθεί μέσα στη σχέση»
Murray Bowen MD, ιδρυτής της Θεωρίας και Πράξης Ανθρώπινα Συστήματα)
Τι είναι τα Ανθρώπινα Συστήματα; Είναι οι θεσμοί όπως η Οικογένεια, το Σχολείο, όλοι οι εργασιακοί χώροι, και γενικά όπου αλληλεπιδρούν οι ίδιοι άνθρωποι σε σταθερή και συχνή βάση .
Γιατί μας ενδιαφέρει να τα γνωρίζουμε και τι σχέση έχει η γνώση αυτή με το Πρόγραμμα Νου και την Καρδιά;
Τα ανθρώπινα συστήματα διέπονται όχι μόνο από γραπτούς αλλά και από άγραφους νόμους. Οι άγραφοι νόμοι καθορίζονται από τις σχέσεις μεταξύ των μελών και καθορίζουν. Οταν οι σχέσεις δεν είναι αρμονικές, είναι δύσκολη η συνύπαρξη και η λειτουργία. Παράδειγμα πάρτε ένα σχολείο όπου κυριαρχούν τα «Πρέπει» και δεν συνυπολογίζεται η ανάγκη για χαλάρωση, ξεκούραση, παιγνίδι, δημιουργικότητα. Πώς μπορεί να αισθάνεται ένα παιδί σε ένα τέτοιο κοινωνικό σχολικό περιβάλλον; Θα έχει κέφι για διάβασμα; Θα θέλει να πηγαίνει στο σχολείο; Μάλλον όχι. Ακόμη και οι διδάσκοντες ενδεχομένως να μην αντλούν ευχαρίστηση από τη διδασκαλία. Οταν λειτουργούν από την στάση τους ‘κάνω μάθημα από καθήκον”, το πιθανότερο είναι ότι το πρωί ξεκινώντας για τη δουλειά τους δεν αισθάνονται ευχαρίστηση. Η αλήθεια είναι ότι το έργο τους γίνεται όλο και πιο εξουθενωτικό καθώς παλεύουν να πείσουν τους μαθητές να προσέξουν στο μάθημα.
‘Η πάρετε μία οικογένεια που λειτουργεί χαοτικά, δεν δίνει καθοδήγηση, λείπει η σταθερότητα ως προς την ώρα του φαγητού, του ύπνου, της μελέτης, του παιγνιδιού. ‘Η δεν υπάρχει η προσδοκία τα παιδιά να συνεισφέρουν στις δουλειές του σπιτιού. Αισθάνονται αυτά τα παιδιά ασφαλή να στηριχθούν στους γονείς τους ως προς τι είναι κοινωνικά παραδεκτό; Μάλλον όχι.
Το κυρίαρχο συναίσθημα που επικρατεί στο σχολείο, στην οικογένεια και στον εργασιακό χώρο το ονομάζουμε Συναισθηματική Ατμόσφαιρα. Το κρίνουμε από τι αίσθηση μας προκαλεί όταν πάμε εκεί. Πχ ένα σχολείο γεμάτο ζωγραφιές των παιδιών στους τοίχους, μία χαμογελαστή υποδοχή από την Διευθύντρια ή τους εκπαιδευτικούς του σχολείου δίνει αμέσως το μήνυμα ότι τα παιδιά είναι ευπρόσδεκτα. Οι μαθητές παίρνουν σαφή και συνειδητή καθοδήγηση πώς να κάνουν φίλους ή να αποφεύγουν την λεκτική και σωματική βία. Τότε οι μαθητές αισθάνονται ασφαλείς ότι δεν θα πάθουν κάτι κακό. Αλλά και οι εκπαιδευτικοί θα θέλουν να εργάζονται σε ένα τέτοιο περιβάλλον.
Οι δραστηριότητες που περιγράφονται στο βιβλίο ‘ΜΑΘΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ, Οι Εμπειρίες μας από Πρόγραμμα Κοινωνικής και Συναισθηματικής Ανάπτυξης με τα Παιδιά΄’ , Εκδόσης ΓΡΗΓΟΡΗ έχουν πρώτιστο σκοπό την δημιουργία ή βελτίωση ενός ευχάριστου σχολικού και οικογενειακού περιβάλλοντος. Αυτός ο στόχος των δραστηριοτήτων και άρθρων εξυπερετούν τον γενικόρο σκοπό, την ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΟΧΉ. Θα ακολουθήσουν και άλλα άρθρα με θέμα την Κοινωνική Συνοχή, την Συναισθηματική Ασφάλεια και τον ρόλο τους στην Ψυχική Υγεία.