Το ‘χαρτάκι’

Η Ευγενία Κακούτη, διαβάζουμε στην σελίδα 340, στο βιβλίο ‘ΜΑΘΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ’ ότι ως καθηγήτρια Γερμανικών αρχικά έμπαινε στον πειρασμό να κυνηγάει την ύλη και το θέμα των εξετάσεων.

Παρατήρησε ότι σιγά σιγά έχανε τον ενθουσιασμό της να διδάσκει και βίωνε άγχος. Μας λέει ότι παρόλο που ήξερε θεωρητικά ότι στην αρχή δημιουργείται και στη συνέχεια συντηρείται το φιλικό συναισθηματικό μαθησιακό κλίμα, εντούτοις έκανε συνειδητή προσπάθεια να το πετύχει.

Το πέτυχε ως εξής: Στην αρχή του μαθήματος καλωσόριζε τους μαθητές της με ένα μικρό χαρτάκι με την εξής ερώτηση: “με τι διάθεση έρχεσαι σήμερα το μάθημα;'” . Στην αρχή οι μαθητές και μαθήτριες έδειξαν επιφύλαξη ζητώντας την άδεια να εκφράσουν αρνητικά συναισθήματα. Η Ευγενία τους απενοχοποίησε. Οταν η εμπιστοσύνη εγκαταστάθηκε, τα παιδιά έδειξαν ενθουσιασμό . “Για πρώτη φορά είδα ειλικρινή χαμόγελα! Ηταν το πρώτο ουσιαστικό κανάλι επικοινωνίας που πέτυχα με τους μαθητές μου. “Νιώθω χαμένος στο σύμπαν.. Βαριέμαι..” ή “σήμερα νιώθω αγχωμένος γιατί αύριο έχω διαγώνισμα..| “Τόση βαριεμάρα που θέλω να ξαπλώσω στο κρεβάτι και να είμαι ξαπλωμένος όλη μέρα..” Η ίδια έγραψε το δικό της χαρτάκι . Με έκπληξη της διαπίστωσε ότι δεν έχασε το κύρος της ομολογώντας τη δική της ευαλωτότητα. Ισα-ίσα που τα παιδιά΄ανοίχτηκαν περισσότερο. Αρχισαν να την υπολογίζουν. Εν αρχή ή η Ενσυναίσθηση πριν την μάθηση…

Μας λέει επί λέξει: ” κατάφερα δύο πράγματα: πρώτον να μπούν σε λέξεις οι ανησυχίες τους, πράγμα που από μόνο του δρα καταπραϋντικά και δεύτερον να γνωρίσουν τις ανάγκες του εαυτού τους και των άλλων βρίσκοντας αυτά που τους διαφοροποιούν και τους ενώνουν, διαμορφώνοντας έτσι την λεγόμενη ταυτότητα του Εγώ. Και όλα αυτά μέσα σε πέντε πρώτα λεπτά της ώρας κάθε μαθήματος”.

Οπως η Ευγενία, όλοι οι εκπαιδευτικοί και γονείς, παρακάμπτοντας την συμπεριφορά έστω για πέντε λεπτά και εστιάζοντας στα πιο πολύτιμα που μας ενώνει ως ανθρώπους, τα συναισθήματα και τις ανάγκες μας μπορούν να αλλάξουν το κόσμο των παιδιών, να τους δείξουν εμπειρικά τι σημαίνει ευτυχία και την πυξίδα για συνδυασμό της καλής μάθησης με την χαρά και το ενδιαφέρον.

You might be interested in …

«Πανελλήνιες…»

ΑΡΘΡΑ

«Πανελλήνιες…» Μία ανάμνηση που συμπαρασύρει στο άκουσμά της ένα σύνολο συναισθημάτων, εικόνων και γεγονότων. Μία λέξη που κουβαλάει πολύ φορτίο, όλο αυτό το φορτίο που καλούνται να σηκώσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες που πλησιάζουν σε αυτήν. Μία λέξη που μόνο όταν την βιώσεις νιώθεις την δύναμή της. Δε θα ξεχάσω ποτέ τη δοκιμασία αυτήν […]

Read More

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ και … Πανελλήνιο Άγχος

ΑΡΘΡΑ

Πλησιάζουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις σε λίγες εβδομάδες. Δεν έχει αλλάξει τίποτα στην τελευταία 40 ετία σχετικά με τον τρόπο που διεξάγονται και τις συνέπειες στον ψυχισμό των μαθητών της Γ Λυκείου.Αυτό συμπαρασέρνει τις οικογένειες τους.Ας πάρουμε ένα παράδειγμα, την υποψήφια μαθήτρια Χ. Είναι επιμελής, κάνει φροντιστήρια και τους τελευταίους μήνες απουσιάζει από το σχολείο με […]

Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published.