ΜΑΘΗΣΗ με το ΝΟΥ και την ΚΑΡΔΙΑ
Ένα πρόγραμμα Κοινωνικής και Συναισθηματικής Ανάπτυξης
Η φιλοσοφία μας
Όταν διδάσκεις με το νου και την καρδιά …
δεν κτυπάς, δεν βρίζεις, δεν ειρωνεύεσαι, δεν κάνεις μορφασμούς αποδοκιμασίας, δεν δίνεις ταμπέλες, ούτε λες η φράση “πάλι εσύ ” ; Ούτε “πόσες φορές σου το είπα;” .
Δεν κάνεις κριτική, δεν ξεσπάς σε άλλους επειδή έχεις δικά σου προβλήματα.
Διδάσκεις έχοντας πρώτα ηρεμήσει τον εαυτό σου από αυτό που σε απασχολεί και μετά είσαι ΠΑΡΩΝ, ΠΑΡΟΥΣΑ.
Καλλιεργείς ένα μαθησιακό ή εργασιακό κλίμα όπου τα μέλη του είναι εκεί επειδή θέλουν όχι επειδή πρέπει.
Αγαπάς αυτό που κάνεις, σέβεσαι αυτόν που διδάσκεις.
Αναζητάς βοήθεια για την αποτελεσματικότητα σου γιατί δεν είναι ντροπή να θυμώνεις, να απελπίζεσαι, να τα χάνεις.
Ως μαθητής, φοιτητής, καταρτιζόμενος…
καλλιεργείς το να αγαπάς τον εαυτό σου, έτσι ώστε όταν η απόδοση σου στα μαθήματα δεν είναι ικανοποιητική να το θεωρείς προσωρινό πισωγύρισμα, όχι αποτυχία.
Σέβεσαι τον διδάσκοντα κι τους συμμαθητές ή συμφοιτητές σου.
Δεν είσαι ο ομφαλός της γης για να κάνεις ό,τι θέλεις.
Δεν θεωρείς ότι έχεις δικαίωμα στον εκφοβισμό, ούτε στην ‘πλάκα’ την ώρα του μαθήματος.
Αν θέλεις να παίξεις ή να γελάσεις, βρίσκεις άνετα άλλους θεμιτούς τρόπους διαφορετική ώρα.
Έχεις το θάρρος να ασκείς αυτοκριτική και έχεις την δεξιότητα για επανόρθωση όταν αντιληφθείς ότι η συμπεριφορά σου είναι εις βάρος άλλων.
Περιγραφή του προγράμματος
Το Εργαστήρι Μάθηση με το Νου και την Καρδιά, ξεκίνησε το 2000 με πρωτοβουλία της Μαγδαληνής Αγραφιώτη πριν καλά καλά γίνει ευρέως πολύ γνωστή η έννοια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης όπως την είχε διατυπώσει ο Ντάνιελ Γκόλεμαν. Την βάλαμε σε εφαρμογή με βιωματικά σεμινάρια για δασκάλους, γονείς και παιδιά. Διαμορφώθηκε μία ομάδα/πυρήνας της οποίας η ίδια σύνθεση διήρκεσε πάνω από δεκαπέντε χρόνια. Η ομάδα περιλάμβανε, επί πλέον της Μαγδαληνής Αγραφιώτη, ψυχολόγου, τους εκπαιδευτικούς Ράνια Γεωργιάδου, Ευγενία Κακούτη, Μιχάλη Λαγουμιτζή, Χρυσούλα Μπουγιούκου και Μαρία Πεφάνη. Θα δείτε τις δράσεις που αναλάβαμε σε αυτό το διάστημα στο σχολικό σύστημα στο βιβλίο μας ΜΑΘΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗ ΚΑΡΔΙΑ, ένα Πρόγραμμα Κοινωνικής και Συναισθηματικής Ανάπτυξης, εκδόσεις ΓΡΗΓΟΡΗ.
Η Ομάδα έκανε τον κύκλο της. Τώρα τα ενεργά μέλη της είναι: η Ψυχολόγος/Οικογενειακή Θεραπεύτρια Μαγδαληνή Αγραφιώτηκαι η Εκπαιδευτικός και Παιδαγωγός Δευτεροβάθμιας Καθηγήτρια Γερμανικών Ευγενία Κακούτη.
Το θεωρητικό υπόβαθρο εμπλουτίστηκε και περιλαμβάνει την περιγραφή: α) των εννοιών που προέρχονται από την Οικογενειακή Θεραπεία β) τα ευρήματα για την Πλαστικότητα του Νευρικού Συστήματος και πώς σχετίζονται με τη μάθηση γ) τις έννοιες της Συναισθηματικής Νοημοσύνης κατά Ντάνιελ Γκόλεμαν και δ) τη Μη Βίαιη Επικοινωνία κατά Μαρσαλ Ρόζενμπεργκ
Συγκεκριμένοι στόχοι του προγράμματος είναι: εκμάθηση αποτελεσματικών μεθόδων για μείωση του στρες, μείωση προβλημάτων συμπεριφοράς, βίας και πάνω από όλα, η καλλιέργεια ενός συναισθηματικά ασφαλούς κλίματος και η προώθηση της Κοινωνικής Συνοχής.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων είναι η καλλιέργεια, μέσα από βιωματικούς τρόπους, της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών, μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων. Στη σχολική κοινότητα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συμπεριλαμβάνουμε και τους γονείς.
Μέθοδος της εφαρμογής του προγράμματος στα πλαίσια του εργαστηρίου και γενικότερα στην εκπαίδευση ενηλίκων πάνω στο αντικείμενο: Α) Παρουσίαση των προαναφερθέντων εννοιών με πολλά παραδείγματα. Β) Βιωματικές Ασκήσεις που αντιστοιχούν στις ίδιες έννοιες και που προωθούν την ανάπτυξη ικανότητας πρόσληψης της γνώσης, τη συναισθηματική ισορροπία, την ενσυναίσθηση και άλλες κοινωνικές δεξιότητες. Γ)Την προσομοίωση της τάξης με σκοπό την άμεση επαφή των συμμετεχόντων με τις δικές τους ανάγκες και τις ανάγκες των παιδιών.
Ζωγραφιές μαθητών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα
«Παιχνίδι μ’ ένα συναίσθημα – Λύπη»
Λυπάται επειδή φεύγει ο φίλος του με το αεροπλάνο
Μαθητής Γ΄ τάξης (σχ. έτος 2003-2004).
«Παιχνίδι μ’ ένα συναίσθημα – Φόβος»
Φόβος απο τον κεραυνό
Μαθήτρια Γ΄ τάξης (σχ. έτος 2003-2004).
«Παιχνίδι μ’ ένα συναίσθημα – Χαρά»
Χαίρονται που παίζουν μαζί
Μαθητής Γ΄ τάξης (σχ. έτος 2003-2004).