ΕΞΟΥΣΙΑ Ή ΗΓΕΣΙΑ;

Ισότιμοι, όχι ίσοι. Σεβόμαστε τον μαθητή και διατηρούμε την ιεραρχία

Η Ιστορία:

Στην ομάδα,  μία  δασκάλα διηγείται ότι άκουσε την διπλανή συνάδελφο της να υψώνει τη φωνή της σε ψηλά ντε σι μπελ. Οι μαθητές και μαθήτριες της αναστατώνονται και δεν συγκεντρώνονται  στο μάθημα. «Φαντάζομαι», λέει πώς να νιώθουν τα παιδιά της διπλανής αίθουσας που ακούνε κατ’ευθείαν την φωνή της δασκάλας όχι απλά δυνατή. Εκπέμπει έναν εκνευρισμό που μεταδίδεται εύκολα στις ευάλωτες ψυχές των παιδιών.

Προσπαθήσαμε να μπούμε  και στη θέση της δασκάλας της διπλανής αίθουσας: Τι να την έκανε να υψώνει τη φωνή της και να εκφράζει εκνευρισμό; Δίδασκε ξένη γλώσσα, δεν ήταν « η κυρία της τάξης». Είχε πολλά τμήματα να διδάξει και σε κάθε τμήμα μόνο μία διδακτική ώρα. Πιεσμένη να διδάξει την ύλη. Κάτω από συνθήκες πίεσης είναι ανθρώπινο να βγάζουμε στην επιφάνεια συμπεριφορές για τις οποίες αργότερα μετανοιώνουμε.

Ως εκπαιδευτικός  συχνά βρίσκεσαι στη θέση να επιλέξεις  μεταξύ εξουσίας και της ηγεσίας;

Πώς τα διακρίνουμε αυτά τα δύο;

Ο Εξουσιαστικός τρόπος διδασκαλίας :

Αυτός ο τρόπος ισχύει αν η διδασκαλία περιλαμβάνει τουλάχιστον τρία από τα παρακάτω

  1. Αποδοκιμάζει  όλη την προσωπικότητα του μαθητή: «είσαι…. ( και το επίθετο)
  2. Παίρνει  όλο το βάρος της μάθησης.
  3. Απαιτεί  να προσέχουν
  4. Δίνει έμφαση στην απομνημόνευση
  5. Ασκεί τιμωρίες,
  6. Επαινεί  τους επιμελείς , αγνοεί τα θετικά των άλλων μαθητών
  7. Ασκεί έντονη και συνεχή κριτική,
  8. Διορθώνει  λάθη, παραλείποντας να επισημαίνει τις ήδη σωστές απαντήσεις
  9. Τα παιδιά βαριούνται το μάθημα (σημείωση: οταν βαριούνται το μάθημα δεν σημαίνει ότι το στυλ διδασκαλίας είναι εξουσιαστικό, απαραίτητα)

Πως επηρεάζει το εξουσιαστικό στυλ τους μαθητές:   Καταστροφικό για την πίστη των μαθητών στον εαυτό τους . Η μαθησιακή διαδικασία δεν είναι πηγή χαράς.

Μία σημαντική διευκρίνηση: Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πιστεύουμε στην Ιεραρχία. Τουναντίον, ιεραρχία θα πεί ότι κάποιος έχει ευθύνες και υποχρεώσεις να προστατεύει και να καθοδηγεί.

Η σχέση μεταξύ ενηλίκων και παιδιών είναι ισότιμη, όχι ίση

Άλλο ίση και άλλο ισότιμη σχέση. Είναι ισότιμοι, δηλαδή χρήζουν αλληλοσεβασμό

Δεν είναι ίσοι γιατί οι διδάσκοντες παίρνουν αποφάσεις και δίνουν καθοδήγηση που απορρέει από τον ρόλο τους και μόνο.

Ηγεσία στην διδασκαλία

Αυτός ο τρόπος ισχύει αν η διδασκαλία περιλαμβάνει τουλάχιστον τρία από τα παρακάτω:

  1. Τόνος φωνής και γλώσσα σώματος εμπνέει αμοιβαίο σεβασμό
  2. Μαθητοκεντρική διδασκαλία, μοιρασμένη η ευθύνη
  3. Ανάθεση εργασιών, βιωματικό τρόπο μάθησης
  4. Δημιουργική χρήση  της  τεχνολογίας.
  5. Ομαδικές δραστηριότητες που ενισχύουν την ενσυναίσθηση,  τον αλληλοσεβασμό,  την συμπερίληψη, την συνεργασία.
  6. Οριοθέτηση και νουθεσία.  Δεν θίγει την προσωπικότητα, αλλά επισημαίνει την  συγκεκριμένη συμπεριφορά
  7. Ελκυστικός τρόπος διεξαγωγής του μαθήματος, ενθαρρύνει την συμμετοχή
  8. Ζητάει και δίνει σεβασμό
  9. Ο διδάσκων/η διδάσκουσα έχει το θάρρος να εκφράσει ευαλωτότητα

Ερωτήσεις/:

1.Όταν ήσουν εσύ στο σχολείο ποιούς   δασκάλους ή  καθηγητές θυμάσαι περισσότερο και γιατί;

_________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________

2. Ποιά από τα προαναφερθέντα στυλ διδασκαλίας ή άλλα χαρακτηριστικά εντόπισες σε αυτούς τους διδάσκοντες:

_________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________

3. Πως διαφέρει το δικό σου στυλ διδασκαλίας από αυτό που έχεις βιώσει στα μαθητικά σου χρόνια;

_________________________________________________________________________________________________________

You might be interested in …

Ο Κορονοϊός και Εμείς

ΑΡΘΡΑ

Η Αντιμετώπιση της Ζωής εν μέσω Κορονοϊού Ας πάρουμε την καλύτερη εκδοχή: ότι δεν χάσατε τη δουλειά σας, ότι εργάζεστε μέσω τηλεργασίας, ότι και τα δύο παιδιά σας έχουν τάμπλετ, ο σύζυγος το δικό του λαπ τοπ, εσείς έναν από τους τελευταίους πιο σύγχρονους υπολογιστές. Παρατηρείτε ότι το ένα παιδί κλείνει το βίντεο για να […]

Read More

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ και … Πανελλήνιο Άγχος

ΑΡΘΡΑ

Πλησιάζουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις σε λίγες εβδομάδες. Δεν έχει αλλάξει τίποτα στην τελευταία 40 ετία σχετικά με τον τρόπο που διεξάγονται και τις συνέπειες στον ψυχισμό των μαθητών της Γ Λυκείου.Αυτό συμπαρασέρνει τις οικογένειες τους.Ας πάρουμε ένα παράδειγμα, την υποψήφια μαθήτρια Χ. Είναι επιμελής, κάνει φροντιστήρια και τους τελευταίους μήνες απουσιάζει από το σχολείο με […]

Read More

Η ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ

ΑΡΘΡΑ

«H Ανθρώπινη Φύση δεν είναι καθόλου τόσο κακή όσο θεωρείται» (Αβραάμ Μάσλοου) Ποιές είναι οι ανθρώπινες ανάγκες και τι χρησιμεύει να τις ξέρουμε; Ας δούμε την γνωστή πυραμίδα των Αναγκών κατά Αβραάμ Μάσλοου: Α) στη βάση της βρίσκονται η Βιολογικές ανάγκες, τροφή, νερό, στέγη, σεξ. Χωρίς αυτές δεν επιβιώνουμε ως άτομα ούτε ως ανθρώπινο είδος. […]

Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *